Mijn eerste bevalling in Tanzania

21 maart 2016 - Moshi, Tanzania

Vandaag heb ik op mijn tweede stage dag mijn eerste bevalling gedaan. Het was zwaar meconiaal vruchtwater. Zo'n groene vruchtwater had ik nog nooit gezien.ik had een gevoel dat iets niet goed was, omdat de harttonen van de baby niet stabiel waren. En dat was dus ook zo. Naast de zwaar meconiaal vruchtwater had de baby ook een navelomstrengeling.

Ik had de vrouw samen met een lokale dokter stagaire opgevolgd. Ik heb gewoon besloten dat ik de bevalling ging doen....want ik moest kiezen tussen de mogelijkheid laten gaan en de hele week misschien geen bevallingen doen of de bevalling doen en mezelf bewijzen zodat ze mij kunnen vertrouwen.

Ik ben ook heel blij omdat ik een episiotomie heb kunnen voorkomen. De vroedvrouw had aan mij gevraagd of een episiotomie nodig was, omdat zij vond dat het niet snel genoeg ging. Ik heb dus nee gezegd!!! Er kwam een dokter achter mij staan en de vroedvrouw verteld om een episiotomie te plaatsen. Ik weer nee gezegd en toen was de baby eruit! Intacte perineum! Het was een heerlijk gevoel!

De baby had dus inderdaad een navelomstrengeling en reageerde niet. Ze hadden de baby meegenomen voor stimulatie en zuurstof. Ik had de placenta geboren laten worden en zo de bevalling afgerond en de vrouw weer comfortabel geïnstaleerd.

De vroedvrouw zei dat ik heel goed had gewerkt en daar ben ik blij om!

Verder is het heel leuk op de afdeling. De artsen komen naar mij toe en willen meer van mij weten. Ik wordt totaal geaccepteerd. Veel mensen denken dat in uit Tanzania kom. Dat voelt heel goed.

Ik heb vandaag ook mijn eerste swahili les gevolgd. Het was super interresant en ik kijk ernaar uit om complete zinnen in het swahili te kunnen zeggen.

1. Joywelle:
    21 maart 2016
    Whootwhoooooooootttttt u go gyal. Ik wist dat je het kon en ben super blij en gelukkig voor je God sta zeker aan je zij en ik weet dat alles je gaat lukken in Zijn naam ❤️
  2. Suku:
    21 maart 2016
    Heeel trots op je schat. Keep up the good work. Hugs and kisses
  3. Satiah Maduro:
    Way to go girl! Wat is episiotomie? Die grote woorden kennen we niet :p
  4. Dayanara:
    21 maart 2016
    Bo verhaal ta hopi great. Bo a skohe un di e profeshonnan mas great na mundu! Sigui hasi bo best!
  5. Churnesca La Cruz:
    22 maart 2016
    Episiotomie ta ora nan korta bo perineum(area tussen de anus en de vagina) pa hasi e uitgang mas grandi....

E indicatie ta ora e area ei bira blanku i bloedloos. Sino bo ta korta den yen lag di spier sin tin mester. Ora ku e ta blanku bo ta korta un lag fini so kual ta hasi e healing process mas kortiku i menos komplika.
  6. Grabiella Lucas:
    22 maart 2016
    hopi bon. gefeliciteerd nekka. keda hasi e bon trabou. x
  7. Maka:
    22 maart 2016
    VERLOSKUNDIGE Nekkaaaaaaaaa ba tende!!!!!
  8. Lies:
    Geweldig mop... Hopi great
  9. Mina:
    27 maart 2016
    Neka mag je geen fotos van de bevallende moeders en babys maken?
  10. Churnesca La Cruz:
    30 maart 2016
    Si mi mag saka, pero mi tnk pidi e señoranan.