Wat een voldoening....

5 april 2016 - Moshi, Tanzania

Ik heb vandaag weer een nachtdienst. Heb net een bevalling gedaan en het ging geweldig.

De vrouw kwam binnen, al gereed om te bevallen. In een kwartiertje was alles achter de rug.
Het is haar eerste kindje en wat ben ik blij dat ik weer een episiotomie heb kunnen voorkomen.

Om te beginnen, kwam de vroedvrouw mij halen om de bevalling te doen. Terwijl de vrouw perste, vroeg de vroedvrouw aan mij of een episiotomie nodig was. NEE DUS ;-P.
Hier hebben ze de gewoonte om eerste keer bevallende moeders een episiotomie te geven.
Ik ben zoals de meeste mensen al weten, tegen onnodige episiotomieën.

Ik heb gewoon voor een goede damsteun gezorgd om scheuren te voorkomen. Ze had na de bevalling een heel klein (niet bloedende) scherfje, dat niet eens gehecht moest worden.

De vroedvrouw had mij gefeliciteerd met een uitstekend uitgevoerde bevalling en omdat ik zelfverzekerd genoeg was om geen episiotomie te plaatsen.
Daarna waren ze in het Swahili iets onderling aan het bespreken en daarna kwam de arts naar mij toe om mij te feliciteren.

De vroedvrouw gaf als feedback dat ze vondt dat ik heel goed kan monitoren, heel goed kan reageren, heel goed weet waar ik mee bezig ben en heel goed mijn zorg kan organiseren.

Ik voel me super. Nu nog 5 uurtjes te gaan.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Grabiella:
    Hipi bon nekka. Keep on the good work. Blessings
  2. Katrin De Winter:
    Knap gedaan!
  3. Joywelle:
    5 april 2016
    U go gurl keep being you and keep standing behind ur believes and intuitions u know you can and in Gods name u will ❤️
  4. Jeanella:
    5 april 2016
    Tremendoooooo, ga zo door!!!!! U are a born midwife!!! In God we trust for everything!!!!!