Just an update

30 maart 2016 - Moshi, Tanzania

Na lang niks geschreven te hebben wordt het tijd om het weer eens te doen.

Ik voel me goed op stage en wordt heel goed geaccepteerd. Ik ben een van de familie. Ik wordt als een van hun zussen gegroet en ze zijn altijd blij als ik naar stage kom.

Ik had vorige week met een wat oudere vroedvrouw gewerkt. We hadden een situatie waarbij de baby niet goed gezakt had. Die lag in achterste plaatsing, wat een vaginale bevalling onmogelijk maakt. Ik had geprobeerd om haar op handen en knieen te laten zitten zodat de baby nog zou kunnen draaien, maar het heeft niet echt geholpen. Tijd ging voorbij en er was geen vooruitgang. De dokter was gekomen om naar de ligging van de baby te voelen, en zei dat ze een vaginale bevalling verwacht.

De vroedvrouw met wie ik samen werkte zei tegen mij om zelf te gaan voelen omdat zij vind dat het niet goed is. Ik zei dus inderdaad dat het onmogelijk zal zijn om haar vaginaal te laten bevallen. En toen vroeg zij " are you a midwife?" en ik vol verbazing had nee tegen haar gezegd en uitgelegd hoe het zat. Ze zei tegen mij dat ze dacht dat ik een vroedvrouw was. " you seem certified already " zei ze. Dat voelde heel goed.
Achteraf is het weldegelijk een kijzersnede geworden.

Verder gaat het heel goed met mij. Ik doe nu vaak nachtdiensten en ze zijn daar heel blij mee, omdat ze zeggen dat ik een van de weinig buitenlandse studenten ben dat nachtdiensten doe.

Als het om de veiligheid gaat voel ik me hier wel veilig. Mensen hier zien mij als een Tanzaniaan. Gister werden twee meisjes dat in de doctors compound verblijven beroofd door een man. Bij een ander huis zagen ze een man in de tuin.
Bij ons huis was dat niet. Ik zeg elke keer tegen mijn huisgenoten, dat ons huis NOOIT getroffen zal worden, omdat God ons huis zql wakken. Ik voel me heel veilig en stap zonder bang te zijn elke keer in de donker naar mijn nachtdiensten.

Ik heb nu in totaal 19 bevallingen gedaan. Ik kijk ernaar uit om nog veel meer te kunnen doen.

1. Maka:
    30 maart 2016
    Woooohoooo you go girl
  2. Kimberly Alberto:
    30 maart 2016
    Dios sigui warda bo i guia bo Nekaria! Great pa sinta lesa bo updates :D

Ta bo mes t'e partera ;) Mi ta warda bo...ahahahahhaha.
  3. Joywelle:
    31 maart 2016
    Amen amen amen doshe, You go girl yea u can in Jesus name, proud of you ❤️
  4. Jeanella:
    31 maart 2016
    Keda semper ku e speransa I konfiansa riba Senjor, paso ta E ta kuida I proteha, Ela priminti I nos ta konfia den esei!!!
    Bisa nan na Swahili ku bo ta partera nase!!!!!!!! ta djis ba bin pa hanja e sertifikado pa hende mira riba papel!!! Whahahahahahaaa